Sunday, May 11, 2014

Institusi Ibadah Islam di India

MASJID TAJ-UL BHOPAL
Masjid Taj-ul Bhopal di India ini merupakan salah sebuah masjid yang terbesar di Asia. Masjid ini dikenali sebagai 'Crown of Mosques' atau 'mahkota masjid'. Masjid ini terletak di Bandar Bhopal, India dan masjid ini juga dijadikan madrasah atau sekolah agama (islamic school) pada hari bekerja.

Pembinaan Majid Bhopal ini telah bermula sejak zaman pemerintahan Mughal lagi sekitar tahun 1844. Namun begitu pembinaan masjid ini terhenti seketika akibat daripada masalah kekurangan dana untuk meneruskan pembinaan.Kemudiannya, sekitar tahun 1971, pembinaan masjid Bhopal ini disambung semula atas semangat Mohammad Imran Khan dan Maulana Sayed Hashmat Ali. Pembinaan masjid ini siap sepenuhnya sekitar tahun 1985.


Masjid ini dapat dimuatkan dengan ribuan jemaah dalam satu-satu masa. Setiap tahun masjid ini juga akan menjalankan Ijtima' sebanyak 3 kali setahun dan ramai daripada orang Islam dari seluruh pelusuk India akan datang meraikannya.

sumber : http://www.mapsofindia.com/bhopal/tourist-attractions/taj-ul-masjid.html dan http://en.wikipedia.org/wiki/Taj-ul-Masajid


MASJID JAMA DELHI
Masjid Jama, Delhi India ini merupakan antara masjid yang tertua dan terbesar di India. Dapat menempatkan lebih kurang 25 000 Jemaah dalam satu masa dan masjid ini mempunyai seni bina sangat klasik dengan 
pembawaan gaya Islam dalam senibinanya.


Masjid yang tersergam Indah di Bandar Delhi India ini mempunyai 3 pintu gerbang, 4 menara dan 2 menara tinggi yang berketinggian 40 meter yang dibina dari pasir dan batu berwarna merah serta marmar putih yang sangat cantik.



Masjid Jama ini juga dibuka pada setiap hari sepanjang minggu dalam linkungan masa 7 pagi hingga tengahari  dan 1.30 tengahari hingga 6.30 petang.Menurut sumber, pelancong tidak dibenarkan masuk ketika waktu solat berkemungkinan untuk tidak mengganggu jemaah yang ingin beribadah pada waktu tersebut.


sumber: http://www.delhitourism.gov.in/delhitourism/tourist_place/jama_masjid.jsp dan http://en.wikipedia.org/wiki/Jama_Masjid,_Delhi


MASJID JAMA, JAUNPUR


 

Jama Masjid / Masjid Jami / Bari Masjid / Jumat Masjid Jaunpur adalah masjid abad ke-15
Di Jaunpur, Uttar Pradesh, India. Salah satu tempat tarikan pelancong utama di Jaunpur.


Masjid ini 2,2 km utara-timur laut dari Jaunpur, 7,3 km barat laut dari Zafarabad,
16,8 km utara-timur laut dari Mariahu, 26,3 km barat-barat laut dari Kirakat.

sumber : http://umrahhajiku.wordpress.com/2012/02/25/mengenal-masjid-di-india-3/


MASJID JAMA FATEHPUR SIKRI, AGRA


Masjid ini merupakan masjid yang dibina berasaskan seni bina Islam. Mempunyai ruang utama dan beberapa kubah dan terdapat juga beberapa bilik kecil dalam masjid.

sumber : http://umrahhajiku.wordpress.com/2012/02/25/mengenal-masjid-di-india-3/ 


MASJID LAL, DELHI 


Masjid Lal, Delhi ini terletak juga dikenali sebagai Masjid Fakrul. Masjid ini terletak di Bara Bazaar, Kashmir Gate India.









No comments:

Post a Comment