Sunday, May 11, 2014

Institusi Ekonomi & Kajian Islam di India

ISLAMIC RESEARCH CENTRE

Pusat Penyelidikan Islam (IRC ) adalah sebuah pertubuhan bukan keuntungan , yang ditubuhkan pada tahun 2001 , yang bertujuan untuk menyampaikan mesej Islam ( Peace ) untuk orang Islam dan juga bukan Islam dan untuk menghapuskan salah faham mengenai Islam di kalangan orang ramai .

IRC terletak di tengah-tengah bandar yang mudah diakses oleh rakyat, IRC mempunyai auditorium untuk program biasa dengan tempat duduk yang berasingan untuk wanita , jumlah kapasiti tempat duduk auditorium adalah 200 orang. Seminar tetap dianjurkan setiap hari Ahad antara jam 10:30 pagi hingga 12:30 tengahari selain program berjadual lain. Ia juga mempunyai sayap wanita. IRC mempunyai pejabat dengan kakitangan untuk menjaga pentadbiran dan hari untuk aktiviti..

IRC juga mempunyai sebuah perpustakaan yang mempunyai buku-buku semua agama-agama utama iaitu Islam, Yahudi , Kristian, Hindu, Buddha , Sikh, Jainisme, Zoroastrism , Confucius & Taoisme lain-lain dalam bahasa yang berbeza seperti Bahasa Inggeris , Bahasa Hindi , Bahasa Urdu , Bahasa Arab, Bahasa Marathi, bahasa Sanskrit, dan Tamil Telgu dan lain-lain

Sumber daripada  http://irc-india.com/ 



ZAKAT FOUNDATION OF INDIA

Yayasan Zakat India telah ditubuhkan pada 1997 oleh penduduk yang prihatin terhadap keperluan masyarakat Islam di New Delhi.

ZFI ini merupakan sebuah badan yang tidak berasaskan keuntungan dan mereka cenderung untuk mengumpul dan menggunakan 'zakat' atau amal untuk projek-projek bermanfaat sosial dengan cara yang telus dan teratur

Antara projek yang mereka kendalikan ialah termasuk mengendalikan rumah anak yatim, hospital amal, menyediakan perlindungan kepada balu dan lain-lain

Sumber daripada http://www.zakatindia.org/index.html

INDIAN CENTRE FOR ISLAMIC FINANCE
 
 
Alamat :


D-309, Abdul Fazal Enclave Rd, Abul Fazal Enclave, Part 1 Abul Fazal Enclave, Block C, Jamia Nagar, Okhla, New Delhi, DL 110025, India.

Institusi ini ditubuhkan untuk berusaha kearah pembangunan ekonomi dan kewangan Islam yang baik di India sebagai satu alternatif bagi menggantikan cara konvensional yang kini menjadi tumpuan utama khususnya di India.

Institusi ini juga telah mengadakan sesi perdebatan mengenai Ekonomi dan Kewangan Islam ini sebagai testimoni untuk melihat sejauhmana Pembagunan Islam diterima di India.

No comments:

Post a Comment